Is uw site mobile-friendly?

No Comments

Internet is toch zo gewoon geworden

De dag van vandaag is internet gebruiken iets heel gewoon. Maar liefst 82% van de Belgische bevolking maakt gebruik van het internet. En 40% gebruikt dat internet op zijn smartphone. Een 2nd screen gebruiken tijdens het kijken naar televisie doet maar liefst 48% van onze bevolking. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 90% van alle media interacties gebeuren via een scherm. Hetzij via een televisiescherm, een smartphone, tablet of de gewone desktop computer. En deze cijfers stijgen nog steeds.

Het online shoppen zit ook stevig in de lift. In 2013 bedroeg het e-commerce aandeel nog maar 3,5% van het BNP (Bruto Nationaal Product). Tegen 2015 zal dit gaan stijgen tot 5% ofte 19,6 miljard euro. Alle reden dus om er voor te zorgen dat ook uw website of online shop klaar is voor de mobiele (r)evolutie.

 

Een duidelijke mobiele strategie is nodig

Hoe ben je zelf? Je staat te wachten bij de bakker of je moet net iets langer wachten op je afspraak, wat doe je? Je neemt je smartphone of tablet en checkt de laatste nieuwsberichten, je koopt nog snel dat verjaardagscadeau voor je partner of bekijkt een leuk filmpje. Maar niet op die websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik.

Surfen, kopen en werken op een smartphone en/of tablet zijn doodnormaal geworden. Toch zijn veel bedrijven er nog niet klaar voor. Het is écht niet meer voldoende om je traditionele website snel te gaan omzetten naar een standaard mobiele versie. Er zijn verschillende factoren die belangrijk zijn en waarmee rekening gehouden dient te worden.

Mobile Internet is belangrijk geworden. Google zet daarom ook sterk in op de mobiele gebruikers. Google deelt aan websites die voldoen aan hun mobile-conditions, Mobile-Friendly labels uit die je te zien krijgt in de mobiele zoekresultaten. Daarnaast lijkt het dat Google websites met een fantastische mobiele gebruikservaring extra gaat belonen met een hogere ranking in de zoekresultaten. Daarom:

Google deelt nu de prijzen uit!

Google’s crawler, “Googlebot”, gaat de komende weken alle websites die mobile-friendly zijn, van een label voorzien. En dat zal in de mobiele zoekresultaten, er dan zo uit gaan zien:

Mobile-Friendly

En mijn site? Hoe zit het daar mee?

Zoals ik al zei, je website moet voldoen aan enkele belangrijke voorwaarden om van Google het mobile-friendly label te krijgen:

  1. Sites mogen geen software gebruiken die niet gebruikt wordt op de meeste mobiele toestellen. Dus: géén Flash!
  2. De teksten die op de website gebruikt zijn, moeten leesbaar zijn zonder te moeten inzoomen.
  3. De content moet automatisch aangepast worden naar de schermgrootte van het apparaat, gebruikers hoeven niet in te zoomen of te scrollen om content te kunnen lezen.
  4. Links moeten ver genoeg uit elkaar geplaatst zijn, zodat ze makkelijk klikbaar zijn.

Doe de Google Mobile-Friendly test voor jouw site

Om te weten te komen of jouw site voldoet aan Google’s criteria, heeft Google een handige gratis tool om dat te testen. Geef gewoon je url van je website in en start de analyse. En enkele seconden later krijg je van Google het verdict: het mobile-friendly label of niet.

Je website niet door de test?

Not Mobile-Friendly

Geen nood, De Webdeler kan u hier verder helpen. Vraag je gratis SEO audit aan.
Samen screenen we je website en bespreken we de punten waarop we je site kunnen verbeteren.

 

Schrapt Google niet mobiel-vriendelijke websites uit de resultaten?

Google bestraft al sinds 2013 websites die een slechte mobiele gebruikerservaring bieden. Websites die niet goed worden weergegeven op mobiele apparaten en bijvoorbeeld errors geven, worden niet getoond in de mobiele zoekresultaten. De zoekresultaten op een desktop computer kunnen dus verschillen van die op een mobiel toestel.

Het mobile friendly label zal websites met de beste mobiele gebruikerservaring nu belonen. Google overweegt daarbovenop ook om deze factor mee te nemen in zijn algoritmes, waardoor deze sites op termijn ook hoger zullen scoren in Google. Is je website niet mobile friendly, dan is het nu het moment om daar wat aan te doen.

Over ons

De Webdeler helpt je om meer te halen uit je website of webshop. We maken van jouw website of webshop een sterke marketingmachine die niet enkel mooi is, maar ook veel geld opbrengt.

Like ons op Facebook

  • Vraag uw GRATIS audit

    Wij bieden SEO diensten aan om de organische zoekresultaten van uw website drastisch te verhogen.

    Nog van onze blog

    Alles
    No Comments

    Meest recente berichten

     

    Leave a Comment